Santai Sana, Sini Bersama Siti Mariam

Pegawai polis dari KL berkongsi pengalaman bekerja semasa musim PKP.

Santai Series dicipta khas untuk wanita yang menginginkan keselesaan dan mementingkan gaya dalam kehidupan seharian mereka. Untuk merealisasikan koleksi ini, enam wanita hebat yang bekerja di barisan depan, terutama semasa pandemik COVID-19 dipilih untuk memimpin kempen Santai sana, sini kami.

Memperkenalkan personaliti pertama kami, Siti Mariam berusia 34 tahun yang bertugas di Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Bukit Aman. Mariam menceritakan inspirasi beliau untuk menjadi anggota polis, tentangan yang dia hadapi selama waktu PKP dan apa yang santai baginya.

Dorongan menjadi anggota polis

“Saya suka tengok drama, Gerak Khas setiap minggu. Dari situ saya terpengaruh untuk menjadi polis. Watak kegemaran saya, Abby Abadi sebab dia jenis seorang yang mantap and tegas. Bila dia menjalankan sesuatu kes, dia nampak lebih yakin.”

Persepsi orang ramai terhadap polis

“Bila orang tengok polis ni yang pertama mereka cakap ialah polis ambik rasuah. Kalau polis pakai kereta mewah atau ada rumah besar, diaorang akan kata ni datang dari duit rasuah. Apa yang mereka tak tahu ialah polis sekarang memang gaji tinggi. Gaji permulaan sekarang pun dah seribu lebih.”

Cabaran polis sewaktu COVID-19 pandemik

Banyak cabaran dia. Macam saya, seorang ibu yang terpaksa bertugas setiap hari kena fikir nak hantar anak-anak kepada siapa. Sekolah tutup dan suami saya pun pegawai polis jadi kita kena fikir pasal keselamatan keluarga sebab banyak risiko nya. Kalau ada orang nak jaga pun, kita yakin ke yang dia bebas dari virus COVID-19?

Definisi santai

Perkataan santai tu mengingatkan saya kepada anak-anak. Saya ada dua orang anak perempuan. Yang sulung berumur lima tahun dan yang kedua tu berumur empat tahun. Masa kita berkurangan sebab terpaksa bertugas setiap hari. Dari pagi sampai ke malam sibuk di pejabat sampai anak-anak macam kurang kasih sayang. Kalau nak bersantai saya akan bawa anak saya bercuti keluar dari Kuala Lumpur.

Apa yang buat Mariam selesa?

Saya akan tengok kain dulu, kena rasa sejuk. Kedua, saya suka warna yang terang. Saya tak suka warna yang kusam. Baju ke, hijab ke, dari jauh saya nak orang nampak saya. Kuantan adalah tempat yang saya paling selesa bercuti sebab tarikan dia unik.

Check out Our Santai Series Products

LENA Top
LENA Top
LENA Top
LENA Top
LENA Top
LENA Top
LENA Top
LENA Top
LENA Top
LENA Top
LENA Top
LENA Top
LENA Top
LENA Top
LENA Top
LENA Top
LENA Top
LENA Top
LENA Top

LENA Top

199.00 MYR
LEGA Top
LEGA Top
LEGA Top
LEGA Top
LEGA Top
LEGA Top
LEGA Top
LEGA Top
LEGA Top
LEGA Top
LEGA Top
LEGA Top
LEGA Top
LEGA Top
LEGA Top
LEGA Top
LEGA Top
LEGA Top
LEGA Top

LEGA Top

199.00 MYR
TENANG Pants
TENANG Pants
TENANG Pants
TENANG Pants
TENANG Pants
TENANG Pants
TENANG Pants
TENANG Pants
TENANG Pants
TENANG Pants
TENANG Pants
TENANG Pants
TENANG Pants
TENANG Pants
TENANG Pants
TENANG Pants
TENANG Pants
TENANG Pants
TENANG Pants
TENANG Pants
TENANG Pants
TENANG Pants
TENANG Pants
TENANG Pants

TENANG Pants

199.00 MYR
BEBAS Pants
BEBAS Pants
BEBAS Pants
BEBAS Pants
BEBAS Pants
BEBAS Pants
BEBAS Pants
BEBAS Pants
BEBAS Pants
BEBAS Pants
BEBAS Pants
BEBAS Pants
BEBAS Pants
BEBAS Pants
BEBAS Pants
BEBAS Pants
BEBAS Pants
BEBAS Pants

BEBAS Pants

199.00 MYR
NYAMAN
NYAMAN
NYAMAN
NYAMAN
NYAMAN
NYAMAN
NYAMAN
NYAMAN
NYAMAN
NYAMAN
NYAMAN
NYAMAN
NYAMAN
NYAMAN
NYAMAN
NYAMAN
NYAMAN

NYAMAN

239.00 MYR